Spelhagen - en industriepok går i graven

                                                                                                 Foto: Anki Lütz
 

Det är kanske att ta i men i och med rivningen av den gamla ANA/Saab-fabriken i Spelhagen för att ge plats åt ett efterlängtat länsmuseum så känns det så. Fabriken som byggdes för att där montera Aktiebolaget Nyköpings Automobilfabriks importerade bilar invigdes för övrigt av dåvarande ”motorprinsen” – prins Bertil 1948. Sedan många år tillbaka har det inte varit någon större industriverksamhet i området som i stället gett plats åt en omfattande utbyggnad av bostäder med det stora siloprojektet som ”huvudnummer”.

 

ANA och sedermera Saab, från 1959, kom att i ett halvsekel helt dominera stadsbilden nere vid hamnen. Under många år arbetade här tusentals människor i verkstäder och på kontoren. Man kan nog lugnt påstå att det verkliga dråpslaget för dåvarande Saab Personbilsdivisionen och Nyköping kom i samband med att huvudkontoret i början av 1990-talet flyttades till Trollhättan. I dag vet vi att den enda kvarvarande verksamheten är det stora centrallagret på Arnö som numera är ett eget bolag – Orion med reservdelar till många andra bilmärken än Saab.

 

 

“SLM 6645 - Leksaksbil av plåt, Plymouth,” Sörmlands museum, http://sokisamlingar.sormlandsmuseum.se/items/show/293533.
 

De första importerade amerikanska bilarna, Chrysler var det första märket, som kom i jättestora låder till hamnen i Nyköping monterades vid NK-fabriken. Lådorna som bildelarna var packade i blev omåttligt populära hos både anställda och andra. Än i dag kan vi se de garage/förråd som byggdes ute på Hemgårdsområdet av virket.

 

Lite kuriosa för hela området är att det en gång i tiden till och med fanns ett järnvägsspår till hamnen och industriområdet. Det var Nyköpings mekaniska verkstad som byggde en smalspårig järnväg som förband verksamheten vid Storhusfallet med utskeppningshamnen.

 

Fanns det inte ett spår längs Hamnvägen också för många år sedan men varför vet jag inte och har heller inte hittat någon information om det. Kommentera gärna du/ni som vet.

 

Hamnen har naturligtvis spelat en mycket stor roll för många av Nyköpings gamla industrier. Här har skeppats ut allt från lokomotiv, järn, stål, virke, textilier, säd och jag vet inte vad. Vilken rusch det måste ha varit när näringslivet stod i sin blomning i denna härliga stad som faktiskt en gång var påtänkt som Sveriges huvudstad. Det ni!

 

En fantastisk bild av Nyköping får vi i Håkan Noréns båda intressanta och viktiga verk Nyköpings historia som utgetts av Nyköpings Hembygdsförening i samarbete med kommunen, Sörmlands Museum och SN. En guldgruva för den hembygds- och historieintresserade.

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0